Lidt mere om teamet - og om teambuilding


Hvad er et team ?


Et team er en gruppe menesker som har fælles mål og som har brug for at arbejde sammen for at nå disse mål.

Fælles mål / fælles retning er nødvendigt for at man kan kalde en arbejdsgruppe for et team ( i modsætning til sociale grupper, udviklingsgrupper, kommitteer etc).

Om udvalg, kommitteer etc. bliver egentlige teams, afhænger af om der opstår, formuleres og vedtages fælles mål som bliver stærkere/ligeså stærke som de interesser deltagerne iøvrigt repræsenterer.

Opgaver, mål - ofte defineret af mødernes struktur og dagsorden (jævnfør: “møderne definerer gruppen”) - og deltagernes forpligtigelse i forhold til disse er en central størrelse for en arbejdsgruppe.

Hvilke muligheder har et team ?

Teams kan:
- yde støtte og hjælp til medlemmerne
- koordinere medlemmernes aktiviteter
- skabe forpligtelse, engagement (commitment)
- udgøre et tilhørssted
- klargøre udviklings og uddannelsesmål
- være en ramme for indlæring og udvikling
- være ramme for kommunikation og konfliktløsning

Teamets størrelse

Arbejdsgrupper som skal “holde” længere end til enkelte projekter, med en størrelse på under 3 personer kan let komme til at savne dynamik og tilstrækkelig bredde. Mindre teams bliver let meget afhængige af den enkelte og sårbare for fravær.
Arbejdsgrupper på over 7 – 9 medlemmer bliver vanskelige at overskue, og vil alene af gruppedynamiske grunde som oftest være nødt til / være tilbøjelige til at dele sig op i undergrupper.
Arbejdet og reguleringen - produkt og proces

Såvel arbejdsprocesser som det sociale samspil i et team må reguleres, og dette vil ske enten gennem uudtalte procedurer for arbejdsgange og tilsvarende uudtalte normer for social regulering, - eller i bedste fald: ved hjælp af synliggjorte og kendte procedurer og synlig / bevidst social regulering.

Arbejds- og rollefordeling

I et team udvikles altid en arbejdsfordeling eller en rollefordeling, ofte hvad angår arbejds og ansvarsområder, og næsten altid hvad angår arbejdsprocessen og de bidrag hver enkelt yder til arbejds- og samspilsprocessen.
Arbejds- og rollefordeling sker som et resultat af samspil mellem deltagernes forudsætninger og ressourcer og gruppedynamiske lovmæssigheder.

Teambuilding

Teambuilding er et samlebegreb for forskellige tiltag som kan styrke et team.
Teambuilding kan fokusere på forskellige områder, afhængigt af teamets behov.

Blandt almindelige og vigtige fokuspunkter i teambuilding er:
- klargøring af mission, kommissorium, opgaver
- kortlægning af individuelle mål og teamets mål
- tydeliggørelse af den enkelte medarbejders opgaver og funktioner
- videreudvikling af teamets vision og retning
- synliggørelse af teamets værdier, normer og evt. historie
- herunder: omgangsform, klima, grad af nærhed, respekt og klarhed
- opmærksomhed på forbindelsen mellem visioner, værdier, mål og handling
- synliggørelse af teamdeltagernes styrker og svagheder
- fælles strategi for videreudvikling af teamets fælles svage områder
- formelt og uformelt lederskab
- beslutningsprocedurer og kvalitetssikring af beslutninger
- udvikling af konfliktløsningskompetence
- synliggørelse af evalueringsprocedurer
- udvikling af kommunikation (mod dialog) og relationer
- synliggørelse af forhold som tilfører energi og “energidræn”, og af relevante strategier på dette område

- teamets relationer til andre
- indadtil: den øvrige organisation
- udadtil: netværk, samarbejdspartnere og “kunder”

Kilder:

Barbro Lenneer-Axelson og Ingela Thylefors:
Arbedjsgruppens psykologi. Hans Reitzel 1993 (ISBN 87-412-3167-8)

Mike Woodcock:
Team Development Manual
Gower Publications 1989 (2. udgave) (ISBN 0-566-02790-9)

Daniel D. Ofman:
Kernekvaliteter. Organisationens skjulte værdier.
Jyllands Postens Erhvervsbogklub 2002

Lennart Ollars:
Mulige veje til integration og konfliktløsning.
Forlaget Kreatik (Bodynamic International) 1994

Lennart Ollars: Teamudvikling - hvordan gør man det ?
Forlaget Kreatik (Bodynamic International) 1998:

Ollars Consult I/S|Nørremøllevej 25A|DK-8800 Viborg|Tel +45 8661 5260